1) Afsenderen er ikke den, som det umiddelbart ser ud til at være.
Afsenderen af en phishing-mail skjuler altid sin identitet. Det kan ske ved, at afsenderen har hacket en eksisterende mailkonto og derigennem kan udgive sig for at være en anden. Eller afsenderen har oprettet en ny mailkonto via en af de mange services, der tilbyder oprettelse af mailkonti uden krav om id-bevis. I mailprogrammer kan afsenderfeltet udfyldes frit, så mailen umiddelbart ser ud til at komme fra en person eller virksomhed, du kender. Derfor skal du være på vagt, selv hvis mailen ser ud til at komme fra en du kender.
Godt råd: Hvis du er i tvivl om det er den rigtige, der har sendt mailen, kan du kontakte personen via et opkald eller personligt.
2) Du skal oplyse personlig information, klikke på et link eller åbne en fil.
Formålet med en phishing-mail vil altid være at forsøge at få dig til at ”gøre” noget. Det kan være at din "chef" desperat har brug for at du køber nogle iTunes-gavekort og sender dem, eller at din netbank lige har brug for, at du logger ind for at se en besked via et link. Måske er der et link som du ”forventes” at klikke på, eller en vedhæftet fil du skal åbne. Du skal ikke gøre det, som du opfordres til. Hvis du overvejer om, det, der står i mailen, kan være rigtigt, så undersøg det uden at besvare mailen, uden at klikke på links i mailen og uden at åbne evt. vedhæftede filer.
Godt råd: Vær altid skeptisk og kontakt evt. IT Support, hvis du er i tvivl om den mail du har modtaget.
3) Links fører til en falsk hjemmeside.
Hvis du vælger at klikke på linket i beskeden, og hjemmesiden jo "ser rigtig nok ud", så kan der stadig være risiko for, at det ikke er den ægte vare. Cyberkriminelle er snu, og kan hurtigt opbygge en overbevisende hjemmeside, hvor du kan komme til at "logge ind".
Godt råd: Hold din mus over linket uden at klikke på det, for at se om det fører det rigtige sted hen. Ellers kan du også selv søge f.eks. din netbank frem på internettet og logge ind via deres officielle hjemmeside.
4) Det haster eller kan få store konsekvenser for dig.
Mange phishing-mails bærer præg af, at du skal gøre noget, fordi det haster eller kan få konsekvenser for dig, hvis du ikke gør noget. Bl.a. kan du blive truet med at din betaling ikke er gået igennem, at din konto er forældet og al din data vil blive slettet, eller at du har fået en virus på din computer.
Godt råd: Vurder fra mail til mail, om der kan være en risiko for, at truslen er reel. Du skal IKKE gøre noget forhastet - kontakt altid IT Support, hvis du er i tvivl eller bekymret.
5) Stavefejl og dårlig grammatik.
Phishing-mails bærer ofte præg af, at afsenderen ikke har dansk som modersmål. Derfor kan man ofte spotte phishing-mails på dårlige oversættelser, stavefejl og ukorrekt grammatik. Dog kan en phishing-mail sagtens være udført med perfekt sprogbrug - dels fordi de cyberkriminelle bliver dygtigere, og der nu er AI-værktøjer tilgængelige, men også fordi der også findes danske cyberkriminelle derude.
Godt råd: Vær på vagt og brug de ovenstående kendetegn til at vurdere om der kan være tale om en phishing-mail. Kontakt altid IT Support, hvis du er i tvivl.